Workflow

zo pakken wij het aan:

1. Gesprek /situatieschets / brainstorm

Eerst brengen we de opdracht goed in kaart. We gaan om tafel om te bespreken waarom, waarvoor en voor wie de online publicatie wordt gemaakt. Samen denken we na over allerlei toffe ideeën voor de invulling van de publicatie. Heeft de publicatie bijvoorbeeld ook een thema? Is het een eenmalige uitgave of volgen er meerdere? En in welke stijl moet de publicatie worden vormgegeven?

2. Briefing

Een publicatie van één of twee pagina's is vrij snel gemaakt. Een uitgebreider magazine kost meer tijd. Stel aan de hand van jouw wensen een briefing en budget op waar wij als Beeldprikkels mee aan de slag kunnen. Dit hoeft natuurlijk geen uitgebreid verslag te worden. Een mailtje naar ons is al voldoende. Download de handige checklist om te zien met welke zaken je rekening moet houden.

3. Planning

Naast de briefing ontvangen we graag de nodige input. Bijvoorbeeld teksten of foto’s die je zelf wilt aanleveren. Dan bekijken we samen welke content en invulling de rest van de publicatie krijgt. Afhankelijk van de deadline maken we dan een planning. Hierin nemen we zaken als fotografie, animaties, video’s en de vormgeving mee.

4. Aan de slag!

Met de juiste informatie kunnen wij aan het werk. De publicatie brengen we tot leven door de teksten aan te vullen met illustraties, animaties, gifjes, foto’s en/of video. Alle content brengen we samen tot één geheel op basis van jouw wensen, instructies maar ook de doelgroep. Uiteindelijk moet het publiek geïnspireerd of geactiveerd worden door de publicatie.

5. Feedback en kwaliteitscheck

We vinden het belangrijk dat je de ruimte krijgt om de conceptversie te checken en te voorzien van de nodige feedback. Kijk hierbij kritisch naar een aantal zaken: werken alle buttons en linkjes goed? Ben je tevreden over de visuals en sluiten deze aan bij het verhaal? Werken de contactformulieren naar behoren? Wij checken het zelf natuurlijk ook uitgebreid. Geef aan wat je nog graag anders zou willen zien, of geef ons akkoord als je helemaal tevreden bent.

6. Publiceren maar

Yes, de publicatie is af en kan gepubliceerd worden! Heb je goed nagedacht over waar de publicatie moet komen te staan? Hier zijn twee opties voor:

  1. We publiceren het via het account van Beeldprikkels. Dit houdt wel in dat er een automatische link wordt gecreëerd. Die ziet er ongeveer zo uit: www.beeldprikkels-2.foleon.com/jouw-publicatie-naam
  2. Zeker wanneer de publicatie voor een externe doelgroep is, is het leuker om deze te plaatsen via een unieke URL en dus een persoonlijk domein. Hiervoor moet een subdomein worden aangemaakt via de hosting van jouw website. Deze koppelen we dan aan de publicatie. Zo is de URL uniek en gepersonaliseerd. De link is dan bijvoorbeeld www.publicaties.jouwbedrijfsnaam.nl. Let wel op dat je dit op tijd aangeeft bij ons én jouw hostingbedrijf. Hier gaat namelijk minstens 48 uur overheen.

7. En dan? Nazorg!

De publicatie is af en staat online. Maar dan? Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep de publicatie bezoeken. Hoe promoot je de publicatie? Is er nagedacht over een marketingstrategie? En hoe kun je de content verder inzetten bijvoorbeeld op social media? Een sterk en strategisch contentplan kan hierbij helpen. Deze kunnen wij voor je bedenken, of nog leuker: we doen het samen!

Daarnaast kunnen we de publicatie meten. We hebben inzicht in het gedrag van de gebruikers, kunnen de betrokkenheid volgen, leads genereren en de publicatie optimaliseren bijvoorbeeld voor zoekmachines. Handig om te zien hoe de volgende editie nóg beter kan.

Nog wat praktische tips:
Wanneer je van plan bent een publicatie of magazine vaker uit te geven kan het helpen om een aantal vaste items en rubrieken vast te stellen.

Let op:
  • Zorg voor kwalitatief beeldmateriaal wanneer je dit zelf aanlevert (foto’s, video’s, etc.)
  • Maak de teksten niet te lang (gebruik maximaal 100 - 150 woorden per alinea).
  • Laat ons weten of het om een openbare publicatie gaat, of dat de inhoud afgeschermd moet zijn. Zo kunnen wij ervoor zorgen dat jouw publicatie wel of niet voorkomt in de Google zoekresultaten. Zorg voor kwalitatief beeldmateriaal wanneer je dit zelf aanlevert (foto’s, video’s, etc.)

Online publicatie

Checklist

Gingen deze stappen te snel en mis je nog een beetje extra informatie? In deze checklist vind je alle tips en tricks om je voor te bereiden op je online succes met jouw eigen online publicatie. Kijk maar!