Informeren?
Animeren!


Zo vertelt en versterkt bewegend beeld jouw verhaal

Videocontent is hot. Het wordt steeds belangrijker in de communicatie- en contentmix. Vooral animaties doen het goed. Ze werken. En dat snappen wij, want een flitsende animatie grijpt altijd de aandacht. Bovendien kun je in die twee minuten veel kwijt: de boodschap en een goed verhaal, maar ook bijvoorbeeld je huisstijl. Het is een bewegend communicatiebommetje. Precies wat je wilt!

Hogeschool Windesheim wilde dat ook. Zij wilden hun opleidingen Logistiek op de kaart te zetten. Onze taak was om toekomstige studenten duidelijk te maken wat de opleidingen Logistiek inhouden, welke richtingen er zijn en welke kansen deze bieden in het werkveld. Zo worden studenten op weg geholpen in het maken van hun studiekeuze.


De animatie die wij voor Hogeschool Windesheim maakten, is een zogenoemde ‘explanimation’: een korte animatie waarin je met krachtige visuals en illustraties je boodschap overbrengt, je legt je verhaal uit met bewegend beeld.

Zo maak je een complex onderwerp, zoals logistiek, begrijpelijk voor een brede doelgroep. In dit geval was de doelgroep heel specifiek: jongeren die iets te kiezen hebben én daar wat hulp bij kunnen gebruiken.

Videocontent is hot. Het wordt steeds belangrijker in de communicatie- en contentmix.

Animatie Checklist

Een animatie maken is niet zomaar gebeurd. Samen met jou doorlopen we een aantal stappen om tot het beste resultaat te komen. Deze hebben we op een rijtje gezet in een handige checklist gezet. Kijk maar!

Videocontent is hot. Het wordt steeds belangrijker in de communicatie- en contentmix.

Het stappenplan

1. Briefing

Samen met de copywriter, Marc Nijenhuis van Marc schrijft, gingen we in gesprek bij Hogeschool Windesheim. Of in bureautaal: we haalden de briefing op. De doelen, wensen en inhoudelijke toelichting van het onderwerp werden duidelijk.

2. Concept en copy

Marc kroop vervolgens achter de schrijftafel om de input te vertalen naar een raak concept en script. Het script vertaalde hij naar een voice-over tekst, een samenhangend en pakkend verhaal in woorden die passen bij Windesheim en bovenal bij de doelgroep.

3. Presentatie en toetsing

De tekst werd - voordat deze werd gepresenteerd aan het team van Windesheim - getoetst bij onze vormgevers en animatoren. Er moeten immers voldoende aanknopingspunten in zitten om het verhaal te kunnen animeren. Tegelijk zoeken we samen een stemacteur uit die wij vinden passen bij wat we vertellen. Ook moet een stem de doelgroep aanspreken - in alle betekenissen van het woord.

Beeldprikkels kon snel en flexibel schakelen en had bovendien direct het juiste beeld te pakken. We waren geen gemakkelijke partij om mee te werken: er waren veel meningen die elkaar ook nog eens konden tegenspreken. Beeldprikkels liet zich hierdoor niet gek maken en bleef zoeken naar de juiste oplossing. Dit resulteerde in een toffe animatie voor onze website en voorlichtingen.”

- Marloe van ’t Hof, Hogeschool Windesheim  

4. Opname voice-over

Na akkoord op script en voice-over tekst ging het verhaal naar de gekozen stemactrice. Zij werd gebriefd op toon, kleur, tempo, accenten en meer. Heel nauwkeurig zodat het verhaal klinkt zoals we het voor ogen hebben. Er worden meerdere opnames gemaakt waaruit wij de beste stukjes knipten en plakten; we hebben de opnames ge-edit.

5. Creatie storyboard + stijl

Aan de hand van de voice-over is het storyboard samengesteld. Zo’n storyboard is een perfecte tool om - voordat er geanimeerd wordt - in beeld te brengen wat en wanneer iets precies in de animatie gebeurt. Zo weet de klant precies wat hij kan verwachten, en kunnen er nog makkelijk wijzigingen worden aangebracht.

In deze fase hebben we de stijl, kleuren, typografie en illustraties van de animatie uitgewerkt. Voor Hogeschool Windesheim waren we helemaal vrij om een toffe, grafische stijl te ontwikkelen.

Met kleurrijke illustraties hebben we de complexe keten van logistiek en bijbehorende technische innovaties gevisualiseerd.

6. Animeren

Dan begint voor ons de leukste fase: animeren! We brengen de illustraties tot leven en maken één geheel van alle elementen. Sneakers rollen uit de productiemachine, een drone vervoert een pakketje en een klik op een mobiele telefoon brengt de logistieke wereld in beweging. Tot slot maken perfect getimede geluidseffecten en muziek de animatie helemaal af. En het resultaat mag er zijn, al zeggen we het zelf. De mensen van Windesheim zeiden het trouwens ook. ;)

Benieuwd naar het resultaat?

Wil jij ook een toffe animatie? Dat kan!

Jouw verhaal vertellen in bewegend beeld? Stuur ons een mailtje of laat een bericht achter. Gaan wij voor je aan de slag.