Samen denken, samen maken


Design Thinking

Wat is design thinking?


Samen bedenk je de mooiste ideeën en slimste oplossingen. Dat is óók de gedachte achter Design Thinking. Deze methode draait om co-creatie, of zoals wij het wel eens zeggen: samen denken, samen maken. Een product of dienst ontwerpen, een helder antwoord vinden voor een complex vraagstuk of een uitdaging omzetten in een oplossing: we doen het met Design Thinking. Sámen met de klant die de uitdaging bij ons neerlegt.

Bij Design Thinking staat de gebruiker van een product of de afnemer van een dienst centraal. We denken dus vanuit de doelgroep. En die betrekken we in het project, want zo kom je tot oplossingen die écht passen en werken. Hoe we dat doen? Daarvoor hebben we handige tools en praktische werkvormen bedacht. Welke we inzetten hangt af van het project en van de klant. Neem nou het project voor Zorgeloos Vechtdal en Camping De Vos. Een prachtig traject én een mooi voorbeeld van onze aanpak.

Camping De Vos

Zorgeloos Vechtdal klopte bij ons aan met een mooie vraag. Of we Camping De Vos - gelegen in het Vechtdal - konden helpen. Dat wilden we uiteraard. Wij houden immers van uitdagingen én van mooie bedrijven. De Vos is een melkveebedrijf gerund door vader en zoon. Maar er gebeurt meer hier. Zo kun je er kamperen, zijn er dagactiviteiten én het is een zorgboerderij. Alles bij elkaar dé plek voor de ideale kampeerervaring.

De vraag, de uitdaging

Een optimale kampeerervaring voor iedereen. Dus ook voor mensen met een beperking. Het is het doel en de wens van familie De Vos. Maar hoe maak je die ervaring optimaal en onvergetelijk? Hoe weten we wat mensen met een beperking nodig hebben? En wat is hun grootste kampeeruitdaging…? Zoveel vragen… Dát is nou echt iets voor Design Thinking. En dat bleek, want we kwamen met een concept dat paste, aansprak en ook nog eens geschikt was voor een subsidie aanvraag.

Zo pakten wij 't aan!


1.

Situatieschets

Eerst brachten we de situatie scherp in beeld, we maakten een situatieschets. We gingen om tafel met de familie De Vos en als snel werd duidelijk wat de uitdaging was. Met wat we nu wisten, bedachten we een passende aanpak: een sessie met meerdere stakeholders. Waaronder natuurlijk ook mensen met een beperking. Zij kunnen immers als de besten vertellen wat zij nodig hebben en wensen.

2.

Stakeholder map

Stakeholders zijn eigenlijk alle mensen die belang hebben of betrokken zijn bij een project. Om erachter te komen wie de stakeholders zijn en wat hun plek is in het vraagstuk, maakten we een stakeholder map. Op basis hiervan nodigden we een aantal van deze stakeholders uit voor een customer journey-sessie.

3.

Sessie: samen in gesprek

Mensen van Camping De Vos, mensen met een verstandelijke – of lichamelijke beperking, mantelzorgers en verplegers, we nodigden ze allemaal uit. En ze waren er. Samen spraken we over o.a. wat er zoal komt kijken bij het boeken van een vakantie. Toegankelijkheid, on- en offline boeken, de faciliteiten, het gevoel… Alle belangrijke onderwerpen kwamen voorbij. Belangrijke input voor ons!

4.

Sessie: de klantreis

Van het boeken van de vakantie tot het moment dat ze weer naar huis gaan. Elke stap in de journey brachten we samen in kaart. Zo ontstond er een helder beeld van waar de vakantieboekers en vakantiegangers zoal tegenlopen en wat precies de behoeften zijn.

5.

Sessie: brainstorm

En dan, een bijzonder leuk moment: we sloten de klantreis-sessie af met een brainstorm. Samen bedachten we ideeën voor de ideale kampeerervaring. Niks is gek, alles is goed, dat is het idee bij de brainstroom. Roepen maar dus. Met ladingen ideeën, suggesties en inzichten sloten we de sessie af. Mooie input waarmee wij verder konden!

6.

Na de sessie

Analyseren, uitpluizen en interpreteren, alle input gaat onder de loep om er vervolgens behapbare en inspirerende resultaten van te maken. En we gaan nog een stapje verder, want we verkennen trends in kampeerland én brainstormen nog even lekker door. Waarom? Om zo tot een sterk concept te komen waarmee wij het verschil maken voor familie De Vos. En zij straks voor hun kamperende gasten.

7.

Oplevering resultaten

Next step: Zorgeloos Vechtdal en Camping De Vos verrassen met onze resultaten en ideeën. Een gevisualiseerde klantreis plús een advies, mindmap/brainstorm voor concepten, een moodboard en een strategisch conceptframe. Voor Zorgeloos Vechtdal en Camping De Vos een prachtig fundament om zelf op verder te bouwen en uit te werken.

8.

Het eindproduct

Camping De Vos vernieuwt de camping met onder andere toegankelijke safari tenten, verbrede paden en leuke activiteiten. De inrichting van de tenten is aan te passen naar de wensen en behoeften van de klant. Een tent op maat dus. Ook komen er extra faciliteiten op de camping om de kampeerervaring voor alle gasten zo goed en fijn mogelijk te maken. Een fijne plek en een fijne tijd, voor iedereen!

Download de stakeholdermap


Één van de werkvormen die we gebruikten in dit traject was de stakeholder map. Deze gebruiken we om de betrokkenen (stakeholders) van een project, bedrijf of organisatie visueel in kaart te brengen. De map laat de positie van deze mensen en partijen ten opzichte van de organisatie (of het project) zien. Daarnaast kun je map gebruiken om de interactie en relatie tussen stakeholders onderling zichtbaar te maken.